Na co dzień nie przywiązujemy szczególnej uwagi do tego, czy posiadamy klucz do kół i w posiadaniu jakiego modelu jesteśmy. W szczególnej sytuacji jednak okazuje się to ważne. Wtedy może pojawić się problem, gdyż standardowy klucz nie wystarczy, by odkręcić oporną śrubę. Na taką okoliczność warto przygotować się zawczasu. Podpowiadamy, jaki klucz do kół wybrać.
Klucz ręczny
Najpopularniejsze są oczywiście klucze ręczne, te właśnie większość z nas posiada w bagażniku. Najczęściej przeciętnej jakości klucze ręczne dołączone są przez producentów samochodu. Takie klucze są bardzo tanie, jednak ciężko jest przy ich pomocy odkręcić koło. Często się też wyginają lub łamią. Rozwiązaniem w takim przypadku może być klucz teleskopowy, który pozwala na użycie większej siły i dokręcenie opornych śrub.
Klucz elektryczny
Kiedy mamy duszę majsterkowicza, typowy klucz ręczny może nie wystarczyć. Dlatego też ciekawą alternatywą może być nieco droższy klucz elektryczny. Najczęściej spotykane są wersje 12 V, 230 V, i akumulatorowa. W przypadku wersji akumulatorowej dołączone mamy akumulatory, które umożliwiają zasilanie bez zewnętrznego źródła energii. Wersja 12 V może być zasilana z gniazdka zapalniczki lub z akumulatora. W przypadku wersji 230 V skorzystanie z klucza w trasie będzie często niemożliwe, gdyż wymaga ona zasilania ze standardowego gniazdka elektrycznego. Ta wersja jest najbardziej zbliżona do klucza pneumatycznego.
Klucz pneumatyczny
Umożliwia odkręcenie praktycznie wszystkich najbardziej opornych śrub. Jest to możliwe dzięki bardzo dużemu momentowi obrotowemu. Najczęściej dla przeciętnego użytkownika samochodu taki klucz wcale nie jest potrzebny – wykorzystywany bywa raczej w warsztatach samochodowych, salonach wulkanizacyjnych. Do niego konieczny będzie kompresor o wysokiej wydajności, który zasili taki klucz. To sprawia, że dla większości kierowców to zbyt duży i nieopłacalny wydatek. Jeśli jednak lubimy „dłubać” w samochodach, warto go rozważyć – jest wyposażony zwykle w duży zestaw końcówek, a kompresor przyda nam się również podczas malowania czy pompowania kół.