Jak często należy wymieniać najważniejsze płyny w samochodzie

0
2632
Jak często należy wymieniać najważniejsze płyny w samochodzie

Bardzo często kierowcy nawet nie zdają sobie sprawy, jak ważną rolę w ich samochodach odgrywają poszczególne płyny eksploatacyjne. Tymczasem to właśnie od ich regularnej wymiany zależy dobry stan samochodu. Pamiętajmy o tym, że próby oszczędzenia na wymianie płynów eksploatacyjnych zazwyczaj kończą się bardzo źle, znacznie wyższymi wydatkami na naprawy.

Olej silnikowy

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w naszym samochodzie. Odpowiada on za właściwe smarowanie silnika. Pracując zbiera sporo zanieczyszczeń i opiłków metali w komorze. To sprawia, że powinien być wymieniany regularnie – raz do roku lub po przejechaniu dystansu 15-30 tysięcy kilometrów (jeśli mamy auto osobowe).

Olej w skrzyni biegów

Niektórzy uważają, że w ogóle nie trzeba go zmieniać. Nie jest to jednak prawdą. Jest wykorzystywany w trudnych warunkach eksploatacyjnych, więc powinien być zmieniany po 40-120 tys. przejechanych kilometrów. Posiadając automatyczną skrzynię biegów, pierwszy raz powinniśmy zmienić w niej olej po ok. 60-100 tys. km, następne wymiany warto już przeprowadzać szybciej – po ok. 40 tys. km.

Płyn hamulcowy

Wymiana płynu hamulcowego jest niezwykle ważna, jeśli zaniedbamy tę kwestię, narażamy się na niemożliwość wyhamowania, co może zakończyć się poważnym wypadkiem. Dodatkowo możemy obawiać się, że dojdzie do korozji układu. Płyn hamulcowy trzeba wymieniać regularnie co dwa lata lub przejechane 60 tys. kilometrów.

Płyn chłodniczy

Traci swoje właściwości po około dwóch latach, dotyczy to zarówno odbierania ciepła jak i zamarzania. Po takim czasie powinien zostać wymieniony.

Płyn do spryskiwaczy

Płynu do spryskiwaczy nie musimy wymieniać – raczej uzupełniać, gdyż sam się zużywa. Pamiętajmy przy tym, żeby w okresie zimowym stosować inny rodzaj płynu do spryskiwaczy niż latem – musi być on odporny na działanie niskich temperatur.

Płyn we wspomaganiu kierownicy

Jest to ten sam płyn, który wykorzystywany jest w hydrokinetycznej automatycznej skrzyni biegów. Stosowany we wspomaganiu kierownicy powinien być zmieniany po przejechaniu około 60 tys. km.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ