Przegrzanie silnika. Jak uniknąć awarii w upalne dni?

0
2574
Przegrzanie silnika. Jak uniknąć awarii w upalne dni?

Co zrobić, żeby uniknąć przegrzania silnika? Jakie są przyczyny takiej awarii i jak postępować, kiedy się przydarzy? Odpowiedzi w artykule.

Upalne dni stanowią nie lada wyzwanie dla naszych samochodów. Podobnie jak bardzo niskie temperatury mogą doprowadzić do wielu awarii, tak i wysokie temperatury są ciężką próbą dla samochodów i wystawiają na światło dzienne ukryte i niedające do tej pory objawów usterki. A to właśnie latem większość z nas eksploatuje auta na długich dystansach, na przykład w drodze na wakacje. Usterka w trasie potrafi zepsuć najlepiej zapowiadający się urlop. 

Przyczyny przegrzania silnika

Do przegrzania silnika najczęściej doprowadza usterka układu chłodniczego – nieprawidłowe ciśnienie, nieszczelność. Jeśli płyn wycieka, nawet przez mikroskopijne nieszczelności, w upalne dni prawdopodobnie doświadczymy konsekwencji tej usterki. Również zablokowanie zaworu w korku zbiorniczka wyrównawczego lub usterka czujników może doprowadzić do awarii. To małe usterki, które jednak należy wychwycić na czas, aby zapobiec wystąpieniu większej awarii. Auto naprawa uszkodzonego układu chłodniczego może być niestety kosztowna. W jaki sposób można sprawdzić, czy układ chłodzenia działa prawidłowo?

Checklista przed wyruszeniem w trasę

Przede wszystkim, w upalne dni i przed wyruszeniem w trasę należy sprawdzić poziom płynu w chłodnicy. Jeśli jest zbyt niski, może to świadczyć o usterce. Należy go również uzupełnić. Co ważne – poziom płynu należy sprawdzać, kiedy silnik nie jest rozgrzany. Warto też skontrolować stan przewodów. Jeśli są mocno wyeksploatowane i wyglądają, jakby za chwilę miały ulec przerwaniu, można wzmocnić je zbrojoną taśmą lub łatką od dętek rowerowych. Dobrym wyjściem jest także wymiana przewodów na nowe. Poza płynem chłodniczym, należy sprawdzić również poziom oleju. Olej nie tylko odpowiada za smarowanie, ale również chłodzi silnik. Przed długą podróżą należy sprawdzić także działanie wentylatora chłodnicy. 

Co zrobić, kiedy dojdzie do awarii?

Przegrzanie silnika można zauważyć na wskazówkach odpowiadających za temperaturę. Jeśli zbliża się ona do czerwonego pola, należy zjechać na pobocze. Zagotowanie płynu objawia się z kolei dymem wydobywającym się spod maski. W tej sytuacji oczywiście również czym prędzej należy zjechać z trasy i zatrzymać pojazd.

Jeśli silnik przegrzał się, ale płyn jeszcze się nie gotuje, sposób postępowania jest następujący: zatrzymaj się na poboczu, lecz nie wyłączaj silnika. Wyłącz za to klimatyzację, a uruchom ogrzewanie kabiny na najwyższym poziomie i z dmuchawą. W ten sposób ciepło zostanie przekazane z silnika na wnętrze auta. Wysiądź z auta i otwórz drzwi lub przynajmniej otwórz okna. Po kilku minutach temperatura silnika powinna się obniżyć i unormować. Podróż można kontynuować.

Jeśli jednak doszło do zagotowania płynu, należy zatrzymać i wyłączyć pojazd. Pod żadnym pozorem nie wolno otwierać od razu maski, spod której bucha para. Trzeba niestety uzbroić się w cierpliwość i poczekać przynajmniej 15-20 minut. Po tym czasie można sprawdzić poziom płynu i poszukać ewentualnych wycieków. Jeśli poziom płynu chłodniczego jest niski lub przewody doprowadzające ciecz zimne, powinniśmy odwiedzić serwis samochodowy

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ