Nowe samochody w 2018 i 2019 roku. Jakie modele wybierają Polacy?

0
3443

Wybór samochodu nie należy do łatwego zadania. Wymaga spędzenia wielu godzin na przeglądaniu ofert, porównywaniu modeli i analizowaniu. Do tego dealerzy nie próżnują i w ich ofertach pojawiają się nowe samochody oraz przeróżne konfiguracje i dodatkowe opcje, które mają zachęcić do wyboru tego, a nie innego modelu. Czego Polacy szukają w samochodach i jakie zalety mają te prosto z salonu?

To budżet w głównej mierze decyduje o tym, czy stać nas na zakup nowego samochodu, czy należy wybrać auto z drugiej ręki. Ważne jest również, aby model spełniał stawiane oczekiwania, ponieważ inny samochód zakupi singiel, a inny będzie idealny dla pięcioosobowej rodziny. W tym artykule akcent jest położony na nowe samochody, czyli prosto z salonu. Odpowiemy na pytanie, jakie modele Polacy najczęściej wybierali w 2018 roku i co przygotowali dla nas producenci na rok 2019.

Stary czy nowy – jaki samochód wybrać?

Zarówno używany, jak i nowy samochód mają swoje plusy i minusy, ale to auto z salonu przyniesie zdecydowanie więcej korzyści. Po pierwsze, zyskujemy gwarancję, że samochód jest w idealnym stanie technicznym, a jedyne wady, to wady fabryczne, które można zgłosić do producenta. Po drugie, nie musimy się obawiać, że jest samochodem powypadkowym. Po trzecie, producenci na nowe samochody dają co najmniej 2 lata gwarancji, zatem każda awaria nie z naszej winy będzie naprawiana na jego koszt. Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo, zwłaszcza poprawnie działające ABS zapewniające hamowanie na śliskich nawierzchniach. Ponadto takie auto jest czyste i pachnące nowością.

Słabiej prezentują się samochody używane, ponieważ nie jest znana ich przeszłość. Do zakupu należy podchodzić z maksymalnie ograniczonym zaufaniem, zwłaszcza że zdarza się, że takie samochody mają ukryte uszkodzenia po poważnych wypadkach. Mało tego, ich sytuacja prawna może być niejasna, co może skutkować odebraniem samochodu od nieświadomego wad prawnych nabywcy (mowa tu o samochodzie objętym zastawem bankowym czy kradzionym). Taki samochód może się również częściej psuć, co generuje problemy z dostępem części zamiennych i koniecznością częstego serwisowania. Dlatego też używane samochody często są postrzegane jako skarbonka bez dna.

Jednak nowe samochody nie są pozbawione wad. Wprawdzie w kwestii zakupowej wypadają zdecydowanie lepiej, mimo dość wysokich cen (jednak tu cena zdecydowanie oznacza jakość), ale ich wartość bardzo szybko maleje w pierwszych latach użytkowania, nawet o połowę w ciągu trzech lat. Oznacza to, że decydując się na odsprzedaż, nie można liczyć na korzystną cenę. Jak pokazują statystyki, niemieckie i japońskie modele dłużej od innych utrzymują wysoką wartość rynkową.

Warto dodać, że nowy model z salonu wcale nie oznacza ceny poza zasięgiem Kowalskiego. Okazuje się, że można nawet kupić nowy samochód w cenie 40 tys. złotych. Serwis AutoKult.pl przeprowadził analizę, kontaktując się z salonami i dealerami, czego rezultatem jest wytypowanie najtańszych nowych samochodów. Na pierwszym miejscu znajduje się marka Dacia – tu możemy wydać do 35 tys. złotych. Cena początkowa dla Logana i Sandero to około 30 tys. złotych bez klimatyzacji lub 36 tys. złotych z klimatyzacją. Dopłacając 5 tys. złotych, można już wybierać modele z oferty Fiata, a dysponując budżetem 40 tys. złotych, mamy spory wybór modeli segmentu A i B.

Nowe samochody lepiej radzą sobie z prędkością

Motoryzacja na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat na tyle się zmieniła, że nawet dekada różnicy w produkcji danego modelu może być nieporównywalnie wielkim przeskokiem technologicznym.

Nowe samochody wyróżniają się przede wszystkim elektroniką – mają wiele czujników i dodatków, o których kilkadziesiąt lat temu nikt nawet nie myślał. Współcześnie korzysta się nawet z technologii wcześniej zarezerwowanej tylko dla wojska czy baz kosmicznych, przykładem jest wyświetlacz przezierny (HUD), z którego jeszcze 20 lat temu korzystali wyłącznie piloci myśliwców, a dzisiaj jest standardem w modelach nawet za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Różnice dotyczą też budowy nadwozia, wyposażenia, jednak wciąż możemy znaleźć klasyczne modele, które mają nawiązywać do minionej epoki, a jednak są unowocześnionymi wersjami.

Czym nowe samochody różnią się od starych? Michał Strzyżewski prowadzący serwis Autoblog24.pl zwraca uwagę, że największa różnica dotyczy radzenia sobie samochodu z wyższymi prędkościami. Kiedy stare samochody typu sedan, hatchback czy kombi klasy średniej średnio radziły sobie z osiągnięciem maksymalnej prędkości, a im była ona większa, tym zmniejszał się komfort jazdy (wibracje, hałas, problemy z układem kierowniczym i hamulcami), tak dzisiaj ten próg został podniesiony i nawet małe auto z segmentu B rozpędzi się do nawet 140 km/h bez odczuwania tego w kabinie.

Wprawdzie na komfort jazdy wpływa konstrukcja i zastosowane podzespoły, ale nie można nie wspomnieć tu o najważniejszej części samochodu – silniku. Przykładowo Ford w 2009 roku wprowadził EcoBoost, rodzinę silników benzynowych, które są budowane w zgodzie z zasadami downsizingu i montowane pod maskami wielu modeli Forda sprzedawanych w 72 krajach świata. Silniki wyposażane są w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę, system zmiennych faz rozrządu, a także aluminiową głowicę. Trzycylindrowy silnik dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 100 i 125 KM. Serwis AutoFakty.pl zwraca uwagę, że porównując silniki EcoBoost do innych obecnych na rynku, te są jednymi z najmniej awaryjnych, na uznanie zasługuje też inteligentny napęd na wszystkie koła (AWD).

Skoro o Fordzie mowa, co dla nas przygotował ten producent? Nadchodzące nowe samochody można sprawdzić na stronie https://www.ford.pl/osobowe.

Dodajmy, że w nowych modelach stosuje się już bardzo zaawansowane technologie, które nieustannie pracują nad wydajnością i komfortem, że można poczuć maksymalną przyjemność z jazdy.

Jakie modele wybierają Polacy?

Serwis MotoFakty.pl opublikował raport wskazujący, jakie modele najczęściej wybierają Polacy. W samym tylko czerwcu 2018 roku zarejestrowano razem 52 455 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Pod względem ilościowym pierwsza była Skoda (6 319 sztuk), następnie Volkswagen (5 091 sztuk), Toyota (3 993 sztuki), Opel (3 152 sztuki), Ford (2 644 sztuk). Marki popularne zajęły 86,2% rynku i objęły 39 700 sztuk. Na marki premium przypadło 13,8% rynku.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,6 tys. hybryd (+35,7%) oraz 103 auta. (+8,8%) z napędem elektrycznym. Wśród nich znalazły się 48 samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 55 hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 69,2% rynku a z dieslem 25,3%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 65,3% i 29,5%.

Od początku 2018 roku w grupie nabywców indywidualnych przybyło 83,6 tys. sztuk nowych pojazdów (+5,0%). Najczęściej wybieranym modelem, patrząc na wyniki z pierwszego półrocza, jest Toyota Yaris (3 810; +22,3%), drugie miejsce zajmuje Skoda Fabia (3 495; +17,1%), a trzecie Opel Astra (2 721; -20,6%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. jest Octavia (8406; +4,3%), następna Fabia (6696; +7,5%), Golf (5 808; +5,7%), Focus (5801; +28,1%) i za nim Astra (5 489; +9,1%).

Jeśli chodzi o najnowszy raport, to w listopadzie zarejestrowano prawie 49 800 nowych samochodów osobowych i dostawczych – tak wynika z najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. To o 11,2 procent więcej niż rok wcześniej. W ogólnym rankingu modeli w listopadzie na pierwszym miejscu jest Octavia (1 871 sztuk), na drugim Fabia (1 726), trzecim Golf (1 362).

Wprawdzie nowe samochody nie należą do najtańszych, jednak należy pamiętać, że dealerzy mogą mieć upusty i promocje, zatem przed zakupem warto zapytać o możliwość negocjacji ceny. Nie zawsze cena katalogowa jest ostateczna, a warto zaoszczędzone na przykład kilka tysięcy złotych przeznaczyć na dokupienie opcji związanych z bezpieczeństwem, aby jeszcze bardziej zwiększyć jego poczucie i zapewnić sobie maksymalny spokój na drodze.

Źródła:

l https://autokult.pl/31891,najtansze-nowe-samochody-w-polsce-kupisz-normalne-auto-juz-za-30-tys-zl

l https://autoblog24.pl/2016/05/stary-nowy-samochod-roznice/

l https://wspolczesna.pl/stary-czy-nowy-samochod-co-wybrac/ar/5750626

l https://www.autofakty.pl/autoencyklopedia/co-to-jest-ecoboost/

l https://www.motofakty.pl/artykul/zakup-auta-2018-te-nowe-modele-najczesciej-wybieraja-polacy.html

l https://tvn24bis.pl/moto,99/najczesciej-wybierane-nowe-samochody-zmiana-lidera,890247.html

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ