Przyczepa znacznie rozszerza możliwości naszego pojazdu poprzez poszerzenie przestrzeni ładunkowej. Zależnie od rodzaju holowanej przyczepy, może wystąpić konieczność zdobycia dodatkowych uprawnień – Prawo Jazdy kategorii B nie zawsze jest dokumentem wystarczającym. Wszystko zależne jest od tak zwanej Dopuszczalnej Masy Całkowitej zespołu pojazdów.
Pojęcie Dopuszczalnej Masy Całkowitej
Pod tym pojęciem należy rozumieć łączną masę pojazdu lub zespołu pojazdów, przygotowanych do jazdy. Co istotne, jest to wartość w którą wlicza się także całkowita masa ładunku. Mianem zespołu pojazdów określamy zaś dwa lub więcej pojazdów, które są połączone ze sobą na stałe i należy traktować je jako jeden pojazd. Określenie to nie ma zastosowania w przypadku holowania.
Zgodnie z polskim prawem, liczba pojazdów, jakie mogą wchodzić w skład pojedynczego zespołu nie może być większa niż trzy. Zespoły dwupojazdowe nie mogą przekraczać łącznej długości 18.75 m zaś w przypadku złączenia trzech pojazdów – 22 m. Reasumując, samochód ciągnący za sobą przyczepę wyczerpuje znamiona powyższej definicji i należy traktować go jako zespół pojazdów.
Rodzaje uprawnień
Prawo Jazdy kat. B pozwala prowadzić samochód o DMC nieprzekraczającej 3.5 t. Ponadto, możemy ciągnąć przyczepę lekką, czyli taką, o DMC do 750 kg. Jeżeli masa przyczepy przekracza tę wartość, konieczne będzie uprawnienie B96, uprawniające do prowadzenia zespołów do 4.25 t, przy czym dmc pojazdu ciągnącego nie może być niższe od dmc przyczepy.
Kategoria B+E wymagana jest w przypadku, w którym dopuszczalna masa całkowita zespołu wynosi maksymalnie 7 t – przy czym dmc pojazdu i przyczepy traktowanych oddzielnie nie może być wyższa niż 3.5 t.
Przeglądy i konserwacja
Warunkiem dopuszczenia danej przyczepy do ruchu jest ważne badanie techniczne. Nie dotyczy to przyczep lekkich, wszystkie pozostałe natomiast. Pierwszy przegląd musimy przejść po 3 latach od daty pierwszej rejestracji, następy – 2 lata od poprzedniego, kolejne przeglądy natomiast są już każdego roku. Oprócz tego warto także samodzielnie kontrolować stan techniczny przyczepy i jej poszczególnych podzespołów – jak choćby układ jezdny czy zaczepy kulowe. Warto poddać oględzinom także działanie amortyzatora – zaczepy kulowe wciśnięte w kierunku przyczepy, powinny wracać do wyjściowego położenia powoli.
Dotyczy to rzecz jasna nie tylko przyczep do przewożenia ładunku ale także choćby przyczep kempingowych, w których dodatkowo powinniśmy zwracać uwagę na szczelność czy stan wyposażenia wnętrza – choćby urządzeń AGD.
Podpory do przyczep kupisz na Unitrailer.pl