Opony to bardzo ważny element każdego samochodu. Od nich, a właściwie od ich stanu, zależy bowiem bardzo dużo : począwszy od bezpieczeństwa jazdy, a skończywszy na bezpieczeństwie naszego życia. Warto więc wiedzieć nieco więcej o tych gumowych okręgach niż tylko to, że są okrągłe, w zimie wymieniamy je na zimowe, a w lecie na letnie. Innymi słowy warto zapoznać się z systemem oznakowania opon. O to kilka rzeczy, które powinniśmy na ten temat wiedzieć.
Gdzie? Co? I jak?
Gdzie znajdziemy informacje na temat oznakowania opon? Oczywiście na samych oponach, a konkretniej na ich bocznej powierzchni. Jeśli przyjrzeć się jej bliżej, zobaczyć można, że pokrywa ją sieć tajemniczych znaczków, trudnych do rozszyfrowania dla niewtajemniczonych. Ale spokojnie, wcale nie trzeba zostać adeptem żadnej „tajemnej, oponowej wiedzy” by poradzić sobie z ich odpowiednim doborem. W końcu od czego mamy fachowców.
Jakie podstawowe parametry powinieneś znać?
Nie będzie jednak, aż tak prosto, bo kilka podstawowych parametrów oznakowania opon powinien znać każdy kierowca. Najważniejszym z nich jest jej rozmiar widoczny na ściance bocznej opony i opisany trzema wartościami ujętymi w ciąg np. 195/65/R15 odpowiadającymi kolejno: szerokości, profilowi oraz średnicy opony.
Wszystkie te trzy wartości występują jak widać w jednym rzędzie, gdyż są ze sobą ściśle powiązane. Zasada jest taka: im opona szersza, tym ma mniejszy profil za to większą felgę.
Do kolejnych rodzajów oznakowania opon należą indeksy prędkości oraz nośności. Szukać ich należy zazwyczaj zaraz po rozmiarze a przybierają formę ciągu liczb i liter. Ich znajomość zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo eksploatacji opony przez kierowcę. Równie ważna jest data produkcji opony, czyli cztery ostatnie cyfry z ciągu cyfr rozpoczynającego się od liter DOT . Należy zwracać uwagę na ten element oznakowania opony, gdyż odpowiednio składowaną oponę uznaje się za nową do trzech lat od daty produkcji. Jeśli od daty produkcji minęły zatem więcej niż trzy lata, producent nie powinien sprzedawać Ci jej jako nowej.
Pozostałe oznakowania opon są mniej ważne do zapamiętania, warto je jednak wymienić, tak dla porządku:
1. TWI to znacznik zużycia bieżnika
2. M+S to skrót od „Mud and Snow”, czyli błoto i śnieg
3. ECE, e lub E mówi nam o tym, że oponaposiada europejską homologację.
4. oznaczenie sposobu montażu (inside, oudside, rotation
5. rant ochronny opony (MFS, RFP, FR, FP)
6. wzmocnienie opony (XL, RF, EXL, RFD, REF lub REINF)