Powłoka hydrofobowa potocznie nazywana „niewidzialną wycieraczką” stosowana jest w celu poprawienia widoczności podczas jazdy w deszczu. Ma za zadanie przyspieszyć spływanie kropli po szybie i skuteczniej usuwać brud. Czy jednak naprawdę się sprawdza? Czy jej zastosowanie może zastąpić lub chociażby odciążyć standardowe wycieraczki do szyb?
Bardziej skuteczna przy wysokich prędkościach
W praktyce okazuje się, że powłoka hydrofobowa sprawdza się najbardziej przy dużych prędkościach jazdy. Dopiero gdy jedziemy z prędkością 70-90 km/h jej efekty działania są widoczne. Jeśli poruszamy się samochodem przede wszystkim z niewielkimi prędkościami w ruchu miejskim, wydatek ten jest całkowicie zbędny. Przy niewielkich prędkościach powłoka hydrofobowa przynosi gorsze efekty niż gdybyśmy jeździli bez jej zastosowania, nawet gdy stosuje się ją jedynie dodatkowo, jako wspomaganie standardowych wycieraczek.
Gdzie sprawdzi się „niewidzialna wycieraczka”?
„Niewidzialną wycieraczkę” warto zastosować przede wszystkim na szybach bocznych. One zwykle nie są w ogóle wyposażone w wycieraczki, natomiast samochody posiadają taką konstrukcję, że właśnie tam woda osiada wolniej. Zgodnie z zapewnieniami producentów, również wytrzymałość powłoki hydrofobowej jest znacznie większa na bocznej szybie. Na przedniej wynosi ona 10 000 kilometrów, natomiast na bocznej sześciokrotnie więcej.
Nie zawsze warto ryzykować
Podsumowując, wbrew temu co zapewniają producenci, nie zawsze warto rezygnować z tradycyjnych wycieraczek i zamiast nich na szybie przedniej instalować powłoki hydrofobowej. Wcale nie wpływa ona znacząco na poprawienie widoczności w czasie jazdy, a wręcz przeciwnie, efekt może być gorszy niż ten, który uzyskalibyśmy stosując standardowe rozwiązania. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy jeździmy z dużą prędkością. Powłokę hydrofobową warto także umiejscowić na szybie bocznej, lusterkach lub szybce kasku do jazdy na motocyklu.
Jeśli już zdecydujemy się na instalację powłoki hydrofobowej, pamiętajmy o jej właściwej eksploatacji. Korzystając z myjni automatycznej po jej nałożeniu nie włączajmy opcji woskowania.