Efektywność energetyczna opon

0
94
Efektywność energetyczna opon

Zapewne wielu z naszych czytelników o tym słyszało, a Ci, którzy nie słyszeli, będą mieli szansę wzbogacić swoją wiedzę. Dzisiejszy wpis poświecimy tematowi efektywności energetycznej opon. Co to takiego oraz dlaczego warto zwrócić uwagę właśnie na ten czynnik podczas wybierania ogumienia?

Efektywność energetyczna opon związana jest z dniem 1 listopada 2012 roku, kiedy to Komisja Europejska wydała rozporządzenie, które narzucało producentom opon oznaczanie ich klasy. Od tego dnia każda nowa opona, która opuszcza fabrykę, musi mieć specjalną naklejkę, która ma informować o konkretnych parametrach. Wśród nich znalazła się efektywność paliwowa, poziom hałasu, który guma emituje podczas jazdy oraz standard przyczepności na mokrej nawierzchni.

Wracając do początku – efektywność paliowa to określenie współczynnika oporów toczenia opony. Oznacza się ją za pomocą klas od A do G, które to są zgodne z kolejnością alfabetu.

A oznacza najmniejszy opór, który jest mniejszy lub równy 6,5 kg/t, natomiast G największy – większy lub równy 12kg/t. Idąc dalej, poziom hałasu (oznaczony przez specjalny piktogram przypominający głośnik) określa liczbę decybeli, które emituje guma podczas jazdy. W tym przypadku przeciętna wartość to ok. 76db. Ostatni wskaźnik dotyczył przyczepności, jaką opona posiada na mokrej nawierzchni. Tę wyznacza się na podstawie drogi hamowania auta. Klasa przyczepności również oscyluje między A i G.

W tym przypadku wyznaczono oponę porównawczą, która jest czymś w rodzaju odnośnika (punktu zerowego). Opona z klasą A będzie wytracać prędkość ok. 55 procent lepiej niż opona porównawcza, natomiast ta z klasą G ok. 10 procent lepiej.

Efektywność energetyczna opon, zwana również efektywnością paliwową to nic innego, jak stosunek zużytego paliwa, który jest uzależniony od tego, jakie ogumienie zostało założone do pojazdu. Specjaliści twierdzą, że opór toczenia, wpływa w około 20 procent na zużycie benzyny. Łatwo wywnioskować, że im wyższa klasa efektywności paliowej, tym mniejszy opór toczenia, a co za tym idzie, mniejsze zużycie paliwa. Poboczne efekty to także zmniejszenie emisji CO2 oraz łatwiejsze prowadzenie pojazdu. Dla przykładu. Jeżeli wybierzemy opony, których klasa została określona, jako B to zużycie paliwa będzie o około 0,1 l/100 km mniejsze niż to w przypadku opon klasy C. Jeżeli chodzi o klasy skrajne (A-G) to różnica wynosi ok. 0,6 l. W perspektywie 100 km to może wydawać się niewiele, aczkolwiek jeżeli ktoś jeździ w długie trasy i chciałby na tym zaoszczędzić, powinien zaopatrzyć się w opony jak najlepsze klasy np. firmy Continental: https://www.continental-opony.pl/samochod

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ