Dozwolone nie od lat osiemnastu. Prawo jazdy kategorii A1

0
973
Dozwolone nie od lat osiemnastu. Prawo jazdy kategorii A1

Egzamin na prawo jazdy A1 to wymarzona opcja dla młodych wielbicieli jednośladów motorowych. O uprawnienia do prowadzenia pojazdów tej kategorii mogą starać się osoby, które nie osiągnęły jeszcze pełnoletniości.

Jakie korzyści, jakie wymogi?

Gwoli ścisłości – kurs na kategorię A1 można rozpocząć już na 3 miesiące przed ukończeniem 16. roku życia. Oznacza to, że do szkolenia przystępują niekiedy nawet gimnazjaliści. Prawo jazdy kategorii A1 to swoisty wstęp do motocyklizmu. Dokument uprawnia do prowadzenia motocykla o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW (15KM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Jest to idealna wprawka do prowadzenia jednośladów motorowych o lepszych parametrach technicznych, na które obowiązują prawa jazdy wyższych kategorii – A i A2.

Egzamin teoretyczny

Egzamin teoretyczny na kategorię A1 wygląda tak samo, jak na wszystkie inne typy prawa jazdy, choć oczywiście przeważają zagadnienia dotyczące motocykli (tak jak w przypadku kategorii A i A2). System komputerowy wyświetla 32 pytania, na które musimy odpowiedzieć w ciągu 25 minut. Jest to test jednokrotnego wyboru, oparty na bieżących przepisach o ruchu drogowym. ,,Skala trudności egzaminu nie jest wysoka – wystarczy solidne przygotowanie na podstawie materiałów kursowych. Pomocna okaże się także wcześniejsza analiza pytań egzaminacyjnych w internecie” – relacjonuje ekspert z wrocławskiej szkoły nauki jazdy ,,Manewr”.

Egzamin praktyczny – plac manewrowy

Pierwsza część egzaminu praktycznego na kategorię A1 odbywa się na placu manewrowym. Podobnie jak w przypadku samochodu osobowego, losuje się dwa zadania, mające na celu sprawdzenie stanu technicznego motocykla. Kontroli poddawane są poszczególne rodzaje świateł, poziom płynów eksploatacyjnych lub działanie sygnału dźwiękowego. W następnej kolejności sprawdzamy stan łańcucha, zdejmujemy motocykl z podpórki i przeprowadzamy go na odległość 5 metrów bez użycia silnika, ponownie opierając maszynę na podpórce. Po pozytywnym zaliczeniu tych czynności, zakładamy odpowiedni strój egzaminacyjny (kask i odblaskową kamizelkę z literką ,,L”}, zasiadamy na motocyklu i włączamy światła. Teraz możemy już przystąpić do wykonywania właściwych manewrów.

Manewry motocyklowe to klasyka gatunku, towarzysząca innym egzaminom typu A, a częściowo także tym typu B. Na początku ruszamy na wzniesieniu, następnie wykonujemy slalom i tzw. ,,ósemkę”. ,,Kluczowe przy kierowaniu motocyklem jest niepotrącenie pachołków i niewykroczenie poza określone pole manewrowe. Jeśli nam się to uda, część egzaminacyjna na placu zakończy się sukcesem” – komentuje specjalista OSK ,,Manewr”.

Egzamin praktyczny – jazda w ruchu drogowym

Jazda w terenie powinna trwać co najmniej 25 minut. Egzaminator zasiada w samochodzie, utrzymując bliski kontakt z motocyklistą, przeważnie drogą radiową. ,,Trasy egzaminacyjne mogą być różne, choć często przebiegają według charakterystycznego dla danego ośrodka egzaminacyjnego wzoru. Dobrze zatem przećwiczyć prawdopodobne warianty, aby czuć się pewniej na drodze” – radzi ekspert z OSK ,,Manewr”.

Jakie zadania w ruchu miejskim musimy wykonać? Są to m.in. wjazd na drogę z obiektu przydrożnego, jazda drogami jedno- i dwukierunkowymi, jedno- i dwujezdniowymi, przejazd przez skrzyżowanie, przejście dla pieszych, niekiedy także przez torowisko i tunel (w zależności od ulicznej infrastruktury, z którą mamy do czynienia). Jednocześnie wykonujemy manewry – omijania, wymijania, wyprzedzania, zmiany pasa ruchu oraz hamowania w wyznaczonym miejscu i hamowania awaryjnego. Pomyślne zaliczenie wszystkich zadań oznacza, że zdaliśmy egzamin.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ