Diagnostyka i wymiana akumulatora w kilku prostych krokach

0
1889
Diagnostyka układu elektrycznego

Diagnostyka układu elektrycznego

Problem z rozładowanym akumulatorem nie zawsze oznacza, że winna jest sama bateria, czasami winę za problem z brakiem energii ponoszą zbyt luźne lub skorodowane klemy, przerwane przewody wysokiego napięcia lub ładowania. W pierwszej kolejności należy wykluczyć właśnie te problemy. Aby to zrobić będzie potrzebny multimetr dzięki któremu można zmierzyć napięcie ładowania na uruchomionym silniku. Poprawne wartości powinny wynosić w granicach 14-15 V, jeśli napięcie jest niższe, problemem może być zużyty lub zepsuty alternator, natomiast jeśli napięcie jest wyższe, winny może być regulator napięcia. Warto wspomnieć, że przy zbyt wysokim napięciu często awarii ulegają żarówki i inne odbiorniki energii elektrycznej na pokładzie samochodu. Jeśli napięcie jest poprawne, można przejść do diagnostyki akumulatora.

Diagnoza stanu akumulatora

Diagnostykę stanu akumulatora należy rozpocząć od pomiaru baterii na wyłączonym silniku, jeśli w układzie panuje napięcie 12-13 V to akumulator jest w dobrej kondycji i nie należy go wymieniać. Natomiast jeśli napięcie jest niższe i wskazuje wartości na poziomie 12-12,4 V należy go doładować. Doładowanie akumulatora powinno przynieść zadowalający efekt. Jeśli napięcie spada poniżej 12 V  akumulator jest skrajnie rozładowany i nie jest w stanie utrzymywać już odpowiedniego napięcia, pozostaje wtedy jedynie wymiana akumulatora. Za stan niedoładowania akumulatora mogą być odpowiedzialne krótkie odcinki na których porusza się samochód, wtedy prąd potrzebny do rozruchu nie jest rekompensowany przez doładowanie z alternatora.

Wymiana akumulatora

Wymianę akumulatora należy rozpocząć od zabezpieczenia samochodu – należy go ustawić na prostym odcinku drogi lub w garażu i odpowiednio zahamować. Następnie warto wyłączyć zapłon i usunąć z niej kluczyki.  Po odpowiednim zabezpieczeniu pojazdu można rozpocząć proces wymiany baterii. W tym kroku na początku warto upewnić się, czy samochód nie potrzebuje podtrzymania energii, jeśli tak należy odpowiednio to zorganizować, natomiast jeśli nie potrzebuje należy zdjąć wszelkie pokrywy zabezpieczające akumulator, oraz klemy. Po zdjęciu zabezpieczeń można odkręcić klemę minusową, następnie można odkręcić klemę plusową. Jeśli istnieje potrzeba odkręcenia obejmy zabezpieczającej akumulator, należy to zrobić. Następnie po wymontowaniu akumulatora należy możliwie szybko zamontować nową baterię rozpoczynając od montaży obejmy, a następnie klem rozpoczynając od dodatniej.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą sklepu Ucando.pl jeśli wymiana okaże się koniecznością – https://www.ucando.pl/k/akumulatory/U1301.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ